9-Б КЛАС УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

  Для   9-Б 

Список з української літератури
для 10 класу
  • Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»
  • Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні»
  • Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля»
  • Іван Франко. «Гімн» («Замість пролога»), «Сікстинська мадонна», «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені...», «Легенда про вічне життя», «Мойсей», «Сойчине крило»
  • Михайло Коцюбинський. «Intermezzo», «Тіні забутих предків»
  • Ольга Кобилянська. «Іmpromtu phantasie», «Valse melancolique»
  • Василь Стефаник. «Камінний хрест»
  • Володимир Винниченко. «Момент»
  • Леся Українка. «Contra spem spero!», «Слово, чому ти не твердая криця…», «Мріє, не зрадь», «Стояла я і слухала весну…», «Лісова пісня»
  • Микола Вороний. «Блакитна Панна», «Інфанта»
  • Олександр Олесь. «З журбою радість обнялась...», «Чари ночі», «О слово рідне! Орле скутий!..», «По дорозі в казку»

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Урок з української літератури ( 19.05 )

Контрольна робота за творчістю  П. Куліша, М. Вовчок


Код доступу 676912   join.naurok.ua 
Завдання необхідно виконати до  26 травня 23:00


Шановні учні, нагадую. що ви повинні надіслати мені відео з читанням напам`ять однієї з поезій Т.Г.Шевченка на вибір:

1 "Сон"вiд рядкiв "У всякого своя доля--- до рядкiв---- Витрiщивши очi") уривок.                          

2 "I мертвим, i  живим, i ненародженим "( вiд рядкiв "I смеркає, i свiтає --- 

до рядкiв-- З святими горами Днiпро") уривок.


  3  "Доля" 

НАДСИЛАЙТЕ МЕНІ ВІДЕО  НА ВАЙБЕР   0957260790


Також чекаю від вас есе

"Молюся я за Україну" на основі творчості Шевченка

роботи можете надсилати як у друкованому, так і в рукописному варіанті



--------------------------------------------------------------------------------------------------

Урок з української літератури ( 12.05 


Тема: Марко Вовчок(Марія Олександрівна Вілінська). "Інститутка" 

--------------------------------------------------------------------------------
Увага! на прохання учнів. що не виконали контрольну роботу за творчістю Т.Г. Шевченка (від 28.04). Ви можете виконати даний тест.

Завдання необхідно виконати до  18 травня 22:00

Код доступу 726879 join.naurok.ua   Тест має обмеження у часі - 40 хвилин
-----------------------------------------------------------------------------------------------
                                       Біографія Марко Вовчок


прочитайте повість "Інститутка " у хрестоматії "Джерела пружно б`ють" на стор. 403  

Також можете прослухати повість:  

"Інститутка"
(скорочено)

 

«Інститутка»

Жанр  — соціальна повість
Час написання — 1858-1859 роки
Тема: зображення тяжкого становища кріпаків та наростання стихійного протесту проти несправедливості та неволі.
Марко Вовчок чимало уваги приділила змалюванню почуття волелюбності народних мас, показові протилежних поглядів на любов, шлюб, солдатчину.
Повість «Інститутка» — реалістичний соціально-побутовий твір, у якому на тлі життя і побуту кріпаків та кріпосників правдиво зображені соціальні конфлікти.
Головні герої:
  • кріпаки — Устина, Катря, Прокіп, Назар, бабуся;
  • пани — стара поміщиця, панночка, полковий лікар.
Основний прийом композиції: прийом антитези.
Прийом зіставлення авторка використовує для того, щоб ще яскравіше підкреслити непримиренність двох протилежних соціальних груп, неминучу боротьбу між ними. В результаті якої перемагають герої з високими моральними якостями.
Сюжет повісті побудований на найгострішому конфлікті тогочасного життя між кріпаками й кріпосниками. У творі протиставляються два світи – поневолених і поневолювачів, які існували поряд, але ніколи не зближувалися. Важка праця кріпаків контрастує з неробством, паразитичним існуванням панства; людяність, душевна доброта селян з жорстокістю, свавіллям кріпосників; кохання Прокопа та Устини – «чудним панським коханням».
Композиція
Експозиція — І розділ, у якому читач знайомиться з оповідачкою Устиною; про людей та події розповідається крізь призму світосприйняття героїні.
Зав’язка – Приїзд панночки й обрання Устини покоївкою.
Розвиток дії — настає через загострення стосунків панночки з кріпаками, її одруження і переїзд на хутір. Кульмінація – Сцена, у якій пані побила стару кріпачку. Хотіла побити й Устину, але на перешкоді став Прокіп. Розв’язка — Прокопа віддають у рекрути, Устина переходить до міста наймичкою.
Тематика. Реалістичний показ нестерпного становища селян, викликаного жорстокістю кріпосників, наростання стихійного протесту проти панів, перші прояви непокори пригноблених, зображення моралі панів і трудового народу, стану тодішньої освіти.
Характеристика. Марко Вовчок змалювала повновладну поміщицю і повністю залежних від її волі кріпаків. Вона правдиво показала їхнє життя, їхнє підневільне, безправне становище. «Сидимо було день при дні у дівочій та робимо», — розповідає Устина. «Спасибі хоч за те, що не б’ють десять раз на день, як от по інших, чуємо».
Описано в повісті знущання й наруги, яких зазнали кріпаки від панночки. Малюючи цей образ, Марко Вовчок зуміла показати своє ставлення до таких панночок. Щоб викликати презирство й ненависть читачів, автор показує непристойні вчинки панночки, добираючи відповідні мовні засоби. Так, до слова «кричить» вона добирає синоніми «репече», «дзвякотить».
Своїм твором засудила Марко Вовчок бездіяльність і слабодухість окремих панів-лібералів. Таким є полковий лікар. Спочатку він несміливо захищав своїх кріпаків, та дуже швидко відступився, сказавши: «Робитиму все так, як ти сама надумаєш». Кріпаки сподівалися, що він захистить їх від лютої дружини, але лікар виявився безвольним, не захотів сваритися з панночкою, не зміг осудити її за нелюдяні вчинки.
Та центральними в повісті є образи селян-кріпаків, які виступають носіями моралі трудового народу. Вони чесні, роботящі, з почуттям власної гідності, вільнолюбні. Їх глибоко обурює соціальна несправедливість. У дечому вони різні: Прокіп готовий до помсти щомиті, Назар єдиним способом позбутися кріпацької неволі вважає втечу від пана, Катря свій гнів виявляє відверто, а Устина, хоч і ненавидить панів, покірно зносить їхні знущання.
Марко Вовчок основну увагу концентрує на діях і вчинках героїв. А всі дії, вчинки, прагнення й інтереси кріпаків підпорядковані боротьбі за визволення з-під кріпосницької залежності, чи, як говорить Устина, «…з пекла, з кормиги».
 Дорогі учні,більш докладно про письменницю та її твір прочитайте у вашому підручнику на стор. 297-312

  Виконайте тест за змістом повісті 

  Завдання необхідно виконати до  19 травня 23:00


Код доступу 785768join.naurok.ua
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Урок з української літератури ( 05.05 


Тема: Пантелеймон Куліш. "Чорна рада". Перший україномовний історичний роман-хроніка. Історична основа й авторська уява, романтичність стилю.

Перегляньте відео про основні теоретичні відомості:




Перегляньте відео про основні біографічні відомості з життя Пантелеймона Куліша 





Прочитайте скорочено роман  "Чорна рада" на стор.. 355-403 ( за хрестоматією "Джерела пружно б`ють")


Під час читання  розкласти все по поличках допоможе дане відео:


Опрацюйте сторінки 275-296 вашого підручника

Також ви можете знайти екранізацію роману "Чорна рада" 2002 року та самостійно переглянути її
   

Виконайте тест


Завдання необхідно виконати до  14 травня 23:00 

Код доступу 208470  join.naurok.ua.







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Урок з української літератури ( 28.04 

Контрольна робота за творчістю 
Т. Г. Шевченка.  Тест.

Завдання необхідно виконати до  10 травня 23:00
Код доступу 593184 використайте цей код,

відкривши посилання   join.naurok.ua


-ДІТИ, ДО НАСТУПНОГО ZOOM-УРОКУ ВИ ПОВИННІ ВИВЧИТИ  НА ВИБІР ОДНУ З ЦИХ  ПОЕЗІЙ 

  1 "Сон"( вiд рядкiв "У всякого своя доля--- до рядкiв---- Витрiщивши очi") уривок.                          

2 "I мертвим, i  живим, i ненародженим "( вiд рядкiв "I смеркає, i свiтає --- 

до рядкiв-- З святими горами Днiпро") уривок.


  3  "Доля" 

ТАКОЖ ВИ МОЖЕТЕ НАДСИЛАТИ МЕНІ ВІДЕО  ВИКОНАННЯ ВАМИ ВІРША 

НАПАМ`ЯТЬ НА ВАЙБЕР   0957260790


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Урок з української літератури ( 21.04 

Тема уроку: Біблійні мотиви в поезіях Шевченка періоду після заслання. Молитва як жанр у творчості поета. Ідея єдності й згоди в поезії "Злоначинающих спини" Написання есе "Молюся я за Україну" на основі поезії




 Тарас Шевченко виріс у патріархальній українській родині, де любов до Бога була неодмінною умовою життя. Українці свято вірили в Бога і ревно молилися, а жорстоку панщину сприймали як замах на їхню віру, переконання, оскільки неволя не давала можливості належно відправляти обряди, почувати себе людиною, створеною за подобою за образом Божим. Про це Шевченко писав так:
Там неволя,
Робота тяжкая, ніколи
І помолитися не дають.
Із цих рядків бачимо, що потреба молитви вважалась такою ж насущною як дихання і їжа.
Учився Шевченко в школі за церковними книгами, дуже добре знав Псалтир, читав молитви над померлими, відбував церковні богослужіння. У його "Щоденнику" є прекрасні слова про те, яке полегшення йому приносили сповідь та причастя. Уже ці факти розвіюють створений тоталітарною системою образ Шевченка - атеїста.
Щоб глибше збагнути ставлення Кобзаря до Бога і релігії, ми й проаналізуємо цей аспект його творчості. Зверніть увагу на таблицю, яку склав М. Гнатишак ще в 1936 році.
Усіх віршованих творів у "Кобзарі"218
Вірші, написані в перший період творчості, 1838-1850 рр.166
7-річна перерва-
Кількість поем, в основу яких покладено біблійний сюжет7
Кількість творів, у яких наявні довші поетичні молитви17*У деяких творах кілька молитов
Кількість творів, у яких наявні вислови "молитися", "Богу молитися"150
Кількість творів, у яких наявні вислови "Господа благати", "Бога благати"Кілька
десятків
Кількість творів, у яких наявний вислів "перехрестився" /автор-оповідач або персонаж/20
Кількість творів, у яких мовиться про святе причастя6
Скільки разів у "Кобзарі" вживається слово "Бог", в т.ч. Ісус Христос600*
Кількість віршів, у яких не згадано Бога75Це переважно "дрібна лірика"
У скількох творах згадано про Бога143
Скільки разів у "Кобзарі" згадується Матір Божа25

опрацюйте статтю вашого підручника на стор. 260-272 

"Молитва"


"Давидові псалми" 



 "Ісаія. Глава 35"




Шановні учні, вашим завданням буде

 написання есе "Молюся я за Україну" на основі творчості Шевченка

роботи можете надсилати як у друкованому, так і в рукописному варіанті

НАГАДУЮ:

Есе  складається з таких елементів:
  • Назва. Вона повинна точно відображати суть написаного. План не пишеться, відразу переходимо до тексту.
  • Вступ. Тут необхідно обгрунтувати важливість розгляду обраних студентом питань, висунути головну гіпотезу. Гіпотеза це якесь припущення, яке буде підтверджено або спростовано. Якщо ви викладаєте думку певного вченого або групи людей, з якими не згодні, то така гіпотеза спростовується. А ось сформована самостійно ідея, як правило, повинна бути підтверджена. Втім, ви можете показати, що ваше стара думка була помилковою. Якщо есе невелике, то слово «введення» писати не потрібно.
  • Основна частина. Самостійно написати структуру есе, якщо воно маленьке, нескладно. Новий абзац – і ось вже пишуться тези і аргументація. Великі тексти же краще розбити на частини підзаголовками, виділеними жирним шрифтом. Структура основної частини нагадує ланцюжок з кілець. Спочатку висувається теза, потім пишуться кілька аргументів до неї. Теза доведена, а значить, переходимо до наступного.
Автор самостійно вирішує, скільки тез йому необхідно довести. Кількість же аргументів не повинна бути менше 2-3 штук. Велика кількість перевантажує дослідження, а менша виглядає несерйозно для наукової роботи.
Тези обгрунтовуються:
  1. Особистим досвідом, історіями з життя інших людей, як близьких, так і з біографії знаменитостей.
  2. Явищами, які кожен може спостерігати.
  3. Фактами, переданими без спотворення, маніпуляцій.
  4. Цитатами відомих учених, політиків, письменників, творчих діячів.
  5. Історичними подіями, які доповнює аналіз їх суті, причин, наслідків.
  6. Витягами із законів, актуальних або застарілих.
Всі докази плавно ведуть читача до доведенню або спростування гіпотези. Тому важливо побудувати структуру есе в правильному логічному порядку.
Висновок. Правила, як написати структуру есе, говорять про необхідність короткого підведення підсумків, де останній абзац присвячено тому таким чином ми довели висловлене раніше припущення. Виносити висновок на окрему сторінку допустимо, якщо це текст великого обсягу. В іншому випадку досить почати його з нового абзацу.
ОБСЯГ РОБОТИ- 1.5  СТОРІНКИ +/-

--------------------------------------------------------------------------------   

 Урок з української літератури ( 14.04 

1) Шановні учні. запишіть в зошити тему уроку: 

Лірика Тараса Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення з нього. "Доля", "Росли укупочці, зросли..."Риси автобіографізму в образі ліричного героя


Вступне слово вчителя

З біографії Тараса Григоровича ви знаєте, що після звільнення з кріпацтва, життя митця складалося ніби на добре. Він успішно вчився в Академії мистецтв, був своєю людиною в колах передової інтелігенції, ні від кого не залежав. Щороку друкувалися його твори в журналах, альманахах, виходили окремими книжками й користувалися великою популярністю в читачів. Після довгих років блукань на чужині поет повернувся у палко любимий рідний край, міг працювати для розвитку його культури. Ніби вже була й знайдена стежка, яка могла привести поневолений народ до національного й соціального визволення,— збройне повстання. Здавалося вже цілком здійсненною і мрія про особисте щастя, сім’ю, родинний затишок, але … І раптом усе зруйнувалось… Переслідування, допит, ув’язнення, солдатчина…

 Загальна характеристика лірики Т. Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення із заслання (матеріал для вчителя й учнів)

       «Невольнича поезія» (1847 — 1857). Так сам Шевченко назвав свої твори, писані під час перебування під слідством у казематі ІІІ відділу та на засланні.

Повідомлення 1. «В казематі»

У доробку Т. Шевченка з’являються твори політичної поезії, які, за тогочасними цензурними вимогами, не можна було друкувати в журналах та альманахах, тому поширювалися нелегально. Вони стали в Україні ХІХ ст. першими творам підпільної літератури. Ще й свободою не встиг натішитися, як попав у ще гіршу неволю. Гнітило й саме перебування в одиночній камері — не було з ким перекинутися словом, поділитися думками, полегшити душу. Свої думи–муки поет виливав у віршованих рядках… Шевченкові пощастило роздобути великий аркуш тонкого поштового паперу, склавши його увосьмеро, він написав на ньому тринадцять віршів. Тужним настроєм, природним у становищі ув’язненого поета, пройняті майже всі вірші, написані в казематі, хоч зміст їх різноманітний. Цикл «В казематі» складається з 13 віршів, згодом поет додав до нього ще дві поезії. Для цих творів характерні мотиви розлуки, поневіряння на чужині, тяжкої жіночої долі, нерозділеного кохання, самотності, безнадії, смерті. Всі герої цих поезій глибоко нещасливі: одинока дівчина–сирота, згорьована дружина п’яниці, розлучена з миллим наречена, покинута стара матір, каліка–солдат. Усі вони нарікають на лиху долю, гірке безталання. Особисті болісні переживання поета зливаються із стражданнями рідного народу. До цього циклу належать поезії «Не кидай матір!», «За байраком байрак», «Чого ти ходиш на могилу?», «Косар», «Н. Костомарову», «Мені однаково, чи буду…», «Ой три шляхи широкії»,  «Рано–вранці новобранці», «Ой одна я, одна», «Садок вишневий коло хати», «Не спалося,— а ніч, як море», «В неволі тяжко, хоч й волі…», «Чи ми ще зійдемося знову?». Перебуваючи в Орському укріпленні, Тарас Григорович переписав створені в казематі поезії в «Малу книжку», але першим, як заспівний, помістив новонаписаний вірш (вже в засланні) — «Згадайте, братіє моя…». Після звільнення з солдатської служби ці твори автор переніс у «Більшу книжку», об’єднав їх у цикл і дав заголовок «В казематі», під яким зазначив присвяту: «Моїм союзникам посвящаю».

Повідомлення № 2. Творчість періоду заслання

Перші три роки перебування Шевченка в Орському укріпленні були дуже плідними. Він не дав себе знищити як митця, не дозволив царським сатрапам задушити свій талант, спустошити душу. Нехтуючи «височайшею» забороною, поет складав вірші, мережачи ними «захалявні книжечки». Творчість цього періоду становить новий, вищий етап у розвитку поетичного генія Шевченка, опанування методом практичного реалізму, досконалістю

художньої форми. Звичайно, зміцнілий талант, сформований світогляд, усвідомлені суспільні обов’язки митця перед народом, великий життєвий досвід були запорукою того, що поет міг би створити у кілька разів більше, ніж написав. Крім того, не всі твори збереглися. Деякі загубилися, інші Тарас Григорович змушений був знищити сам, бо, коли б їх знайшло начальство, поет зазнав би ще більших утисків та переслідувань. Можна здогадуватися,

що знищені вірші мали особливо гостре антисамодержавне спрямування. І все ж за перші три роки заслання ним було написано більше, ніж за весь інший час. До нас дійшло понад сто творів, серед них дев’ять поем. Т. Шевченко розумів, що порушуючи царську заборону, він наражався на велику небезпеку, але почуття обов’язку перед народом викривати злочинність самодержавства і непоборна потреба виливати свої думи–муки у віршованих рядках, постійно творити були сильніші за страх перед карою. Вірші та поеми на історичну тематику («Заступила чорна хмара…», «У недільку святую», «Чернець», «Іржавець», «Швачка».

Розробляв Т. Шевченко і жанр філософської лірики («Один у одного питаєм…», «Буває, іноді старий…», «Дурні та гордії ми люди…», «О думи мої, о славо злая!», «Не для людей тієї слави…», «Ну що б, здавалося, слова…»). Багато віршів мають автобіографічний характер («Мені тринадцятий минало..», «І виріс я на чужині…», «І золотої й дорогої…», «Якби ви знали, паничі…», «Сонце заходить, гори чорніють…», «Самому чудно….», «А.О. Козачковському», ««То так і я тепер пишу…», «Готово! Парус розпустили», «Лічу в неволі дні і ночі…» тощо). З творів, написаних за сім років перебування поета в Новопетрівському укріпленні, збереглися лише вірш «Мій Боже милий, знову лихо!» і поема «Москалева криниця», це пояснюється тим, що, очевидно, Т. Шевченко після другого арешту й важкого покарання остерігався писати вірші. Ретельно виконуючи царські заборони, начальство приставило до поета спеціального наглядача, в обов’язки якого входило пильно стежити за тим, щоб він не мав ні олівців, ні паперу. Коли умови були сприятливіші, Тарас Григорович, можливо, й складав поезії, але не записував їх, і з часом вони забувалися.

Повідомлення № 3. Творчість після заслання (1857–1861)
Останні роки життя поета були періодом найвищого розквіту його таланту, хоч після семи років вимушеного мовчання поетова муза не відразу заговорила на повний голос. У 1857 році було написано лише дві поеми — «Неофіти» і «Юродивий» (остання залишилася незакінченою) ; у 1858 — п’ять невеликих віршів: «Доля», «Муза», «Слава», «Сон» («На панщині пшеницю жала»), «Я не нездужаю, нівроку», у 1859 — одинадцять віршів й одну поему, у 1860 — тридцять п’ять поезій. Значне місце в поезії останніх років життя Т. Шевченка посідають сатиричні твори. Огненне слово повинне виконувати важливе суспільне завдання — служити трудящим. Вони здобудуть волю і широкі можливості для політичного й культурного розвитку. У шевченкових віршах останнього періоду помічається деяке послаблення впливу фольклору. На прикладах розглянутих творів ясно видно, що поет тепер більше став використовувати образи й художні засоби книжного походження («Неофіти», «Юродивий», вірші, написані у формі наслідування біблійних творів).
У поезії митця ще з більшою пристрастю зазвучали й пафос боротьби, і обурення проти гнобителів.
 Відомості з теорії літератури
      Ліричний герой (Л. г.) — образ поета (його ліричне «я»), чиї переживання, думки та почуття відображено в ліричному творі. Уявлення про Л.г. складають на основі знайомства з його внутрішнім світом, який розкривається не через вчинки, а через переживання, душевні стани. Умовне поняття; на його основі створюється цілісне уявлення про творчість поета, його переживання, які відображаються у творі, але не в його особі. Л.г. не тотожний авторові.
       Медитація (від лат. medetatio — роздум) — форма філософської лірики: вірш, в якому поет висловлює свої думки над проблемами життя і смерті, над баченим і пережитим.
      Психологізм у літературі — глибоке, детальне відтворення подій у художньому творі, зокрема світу його персонажа (почуття, думки, переживання, спонукання).
 Опрацювання програмових поезій Т. Шевченка


       «Доля» (9 лютого 1858, Нижній Новгород).  
 Паспорт твору

 Тема: розповідь поета про власну життєву долю, яка не лукавила до митця.
 Ідея: возвеличення долі, яка супроводжувала Т. Шевченка впродовж всього його життя.
 Основна думка: «Учись, серденько, колись / З нас будуть люде»; «Слава — заповідь моя».
 Жанр: філософська лірика.
 Віршовий розмір: ямб.

 Художні особливості твору.
Повтори: «дальше, дальше», «слава …слава».
Звертання: «учися, серденько…», «ходімо ж, доленько моя», «мій друже вбогий, нелукавий!»
Риторичне запитання: «Які з нас люде?»
Риторичні оклики: «Та дарма!», «Ходімо ж, доленько моя!»,
«Мій друже вбогий, нелукавий!»



      «Росли укупочці, зросли» (25 іюня 1860, С.-Петербург).  
  Паспорт твору

  Тема: звернення поета до Бога, щоб Всевишній сприяв щасливому подружньому життю кожному, хто прагне одружитися.
  Ідея: возвеличення гармонії, взаєморозуміння, дружньої підтримки, що є обов’язковою передумовою для подальшого подолання труднощів тим, хто побрався.
  Основна думка: Не плач, не вопль, не скрежет зуба — / Любов безвічную, сугубу / На той світ тихий принести.
 Жанр: інтимна лірика.
 Віршований розмір: ямб.

 Художні особливості поезії.
Повтори: «росли-зросли», «розійшлись … зійшлись», «на той світ тихий».
Риторичні оклики: «Неначе й справді розійшлись!», «Подай же й нам, всещедрий боже!»
Епітети: «в тяжкій дорозі», «світ тихий», «любов безвічна».
Звертання: «Подай же й нам, всещедрий боже!»

     Діти. перепишіть в робочі зошити "паспорт твору"

--------------------------------------------------------------------------------

   Для   9-Б       Урок з української літератури ( 07.04 

1) Шановні учні. запишіть в зошити тему уроку: Еволюція жіночого образу у творах Т.Г. Шевченка. Поема "Наймичка"

2) Перевірте знання вами змісту  поеми "Катерина", з якою ви ознайомились на попередньому уроці.
Доцільним буде звернутись до попереднього уроку і прослухати поему "Катерина"


Код доступу 931035 використайте цей код,відкривши посилання

                                                                                           join.naurok.ua





    Сьогодні ми будемо вести розмову про жіночу долю, зображену у творах Шевченка

Серед творів, присвячених показові гіркої жіночої долі особливе місце посідає поема «Катерина»присвячена Жуковському в пам’ять дня викупу поета з кріпацтва. з якою ви вже знайомі. та поема «Наймичка», висловлена в іншому емоційному ключі.
Сьогодні ми з вами будемо працювати над змістом поем «Катерина» та «Наймичка», складемо порівняльну характеристику героїнь; визначимо причини, які зумовили так вчинити обом жінкам; спробуємо дати свої відповіді на деякі проблемні запитання.
     Через 7 років після написання поеми «Катерина» народилися перші рядки «Наймички».
Серед усіх людських законів є один невмирущий у своїй благородності — вміння жертвувати собою. Найвища самопожертва — в материнстві, бо мати дарує дитині не тільки безмежну любов, віддає все життя, всю себе, кожну мить сердечної теплоти.Великий Кобзар українського народу низько схилявся перед образом Матері, який втілював для нього рідну матір, Україну, Пречисту Діву Марію. Матір Божа, яка оберігає людей землі,— це узагальнюючий образ усіх матерів.
Прослухайте поему "Наймичка"у виконанні Ади Роговцевої та Костянтина Степанкова: 









Усно дайте відповіді нав запитання:
Якій темі присвячена поєма «Наймичка»?
Хто така Ганна?
Що про себе розповідає, чому покидає сім’ю?
Чому вона не йде шукати коханого, як це зробила Катерина?
Які два виходи вбачає вона? Чому підкинула дитину багатій бездітній сім’ї?
-Чому поему автор назвав «Наймичка», а не «Мати», « Мати-наймичка»?
 Як вона дбає про свою дитину? Зачитайте рядки
 Чи була вона щасливою?
Чи вдалося ж Ганні-наймичці послати добру долю своєму синові?
-Знала вже Ганна , що її дитина житиме, що все зробить, щоб син був щасливий, хоча останні рядки прологу насторожують нас. Нікому було розповісти про своє горе(хіба що вітру), і Ганна свій біль виливає у пісні. Шевченко звертається до народної пісні, яка відображала долю нещасних покриток і їх дітей, щоб заставити нас замислитись, чи не така доля буде і у сина Ганни, чи не вчинить вона так, як Катерина?
- Хто така покритка?
- Яке значення мало слово москаль?
 Уявіть, що зустрілися  дві долі і розговорились.
«Перша доля хвалилась своїми батьками, які вони у неї добрі, люблячі. А друга сказала,що у неї батьків нема. Виросла біля чужих порогів, серед чужих людей.
Перша розповіла про свою щасливу хліборобську долю, веселе парубкування, чумакування.
Друга ж дивилася чорними смутними очима і згадувала своє лахміття з чужого плеча; як міряла босими ноженятами биті шляхи зі сліпим кобзарем; як якось добра душа подарувала на Великдень вишиту сорочку.
Перша бачила свою наречену, гучне весілля, купку діток і онуків, якими тішилася, живучи з ними.

    Друга стояла на одній нозі, спираючись на милиці, і згадувала довжелезні казарми, знущання, дві війни, а тепер калікою поверталася через 25 років додому, до дому, якого не було. Стояла на роздоріжжі і нечутно було, що вона далі говорила. Чи кляла свій талан, чи неньку, яка її на світ привела, чи…»

 Ви здогадались, чиї це були долі? Так. це були долі Катерининого Івася й Ганниного Марка
- У чому причини трагедії жінки?
презирство до жінки-покриткипорушені моральні нормиТема жінки, матері і материнства – одна з провідних у творчості Т.Г.Шевченка. Постійна увага Т.Шевченка до трагічного становища жінки у часи кріпацтва зумовлюється тим, що саме вона була найбільш пригнобленою і скривдженою: поневірялась на панщині, нерідко була жертвою поміщиків, крім того постійно під родинним гнітом. Становище жінки було настільки нестерпним. По це свідчить той факт, , що в Київській губернії за 1839р вчинили самогубство 37 дівчат-покриток.

А зараз. будь ласка, приготуйте зошити і, переглядаючи наступний урок, зробіть необхідні записи (літературний паспорт поеми "Катерина" та "Наймичка")
   

                              


    Мати. Тільки вона нічого не пожалкує для своєї дитини. Це вона у хвилину небезпеки ніколи не згадає про себе, все віддасть для того, щоб захистити свою дитину, зазнає будь-яких труднощів, щоб дітям жилося краще. Віддасть усю свою мудрість душі, тепло свого серця, своє здоров'я.
Материнська любов не знає кордонів, страху, сумнівів, розрахунків. Вона очищає нас, зігріває, зупиняє нас перед безоднею. Мати тяжко страждає, якщо її дітей спіткало лихо, і розцвітає, стає молодшою, веселішою, сильнішою, коли бачить, що її діти виросли порядними людьми. 



_______________________________________________________________________________




Урок з української літератури (31.03)

1) Записати в зошити тему уроку: Т.Г. Шевченко. Поема         "Катерина"

2) Перевірте своє знання змісту попереднього уроку-поезій "Сон"("У всякого своя доля"),"Кавказ","I мертвим, i живим, i ненародженим"

                           Код доступу 978693



     використайте цей код, відкривши посилання  join.naurok.ua



3)  Перегляньте відео:






4) Опрацюйте критичну статтю вашого підручника

    (стор. 240-245)

5) Прочитайте поему "Катерина"та прослухайте поему


5) Письмово складіть "паспорт" поеми в робочих зошитах:

Жанр:
Тема:
Ідея:
Проблематика:
Композиція:



  ___________________________________________________         



 Для учнiв 9-Б класу 

            українська лiтература (за розкладом-вiвторок, 17.03 )

1)  Записати тему уроку в робочi зошити: Тарас Шевченко."Сон"( "У всякого своя доля").                                                                                  "Кавказ". "I мертвим, i живим, i ненародженим"
2)   Прослухати вiдео.
3)   Прочитати критичну статтю пiдручника на с. 226-232. Усно вiдповiсти на питання на с.231


4)   Прослухати вiдео.
5)   Прочитати критичну статтю пiдручника на с. 232-236. Усно вiдповiсти на питання на с.236
6)   Переглянути вiдео 
7)   Прочитати критичну статтю підручника на с.236-239. Вiдповiсти усно на питання на с.239
8)   Записати в зошити  тематику, проблематику, iдею  поезiй, що вивчалися сьогоднi.
До 03.04.вивчити поезii:
  1 "Сон"( вiд рядкiв "У всякого своя доля--- до рядкiв Витрiщивши очi") уривок.                          2 "I мертвим, i  живим, i ненародженим "( вiд рядкiв "I смеркає, i свiтає --- до рядкiв З                                                              святими горами Днiпро) уривок.
  3  "Доля" 

                                           

Комментариев нет:

Отправить комментарий